Zum Scheitern der Sublimierung in Thomas Manns Novelle „Der Tod in Venedig“

Einleitung

Thomas Manns Novelle Der Tod in Venedig (1912) gilt als eine der prägnantesten literarischen Auseinandersetzungen mit dem Verhältnis von Kunst, Begehren und Verfall. Im Zentrum steht der alternde Schriftsteller Gustav von Aschenbach, dessen Begegnung mit dem jungen Tadzio sein Leben grundlegend verändert. Die Novelle lässt sich als Parabel auf die Fragilität künstlerischer Existenz lesen, insbesondere auf das Scheitern der Sublimierung: Statt die erotische Energie in schöpferische Arbeit zu transformieren, verfängt sich Aschenbach im Bann eines unmittelbaren, unstillbaren Begehrens, das ihn von seiner künstlerischen Produktivität entfremdet und in den Untergang führt.

Sublimierung als ästhetisches Ideal

In der Tradition der Ästhetik und insbesondere im Kontext der Psychoanalyse bezeichnet Sublimierung die Umwandlung libidinöser Triebe in kulturelle oder geistige Leistungen. Für einen Künstler bedeutet dies, dass sinnliche Begierde nicht in direkter, körperlicher Form ausgelebt, sondern in Gestalt von Werken, Ideen und Bildern quasi in sinnlicher Weise vergeistigt wird. Aschenbach verkörpert zunächst genau dieses Ideal: ein disziplinierter Künstler, dessen Werk als Ergebnis strenger Selbstbeherrschung und asketischer Lebensführung erscheint. Die Kunst wird so zur sublimierten Form des Begehrens, zur Vergeistigung des Sinnlichen.

Begegnung mit Tadzio: Muse oder Verhängnis?

Mit Tadzio, einem schönen jungen Mann oder fast noch Jüngling, tritt eine Figur in Aschenbachs Leben, die auf den ersten Blick die Rolle der klassischen Muse verkörpern könnte. Der Junge erscheint wie eine Verkörperung apollinischer Schönheit, fast überirdisch in seiner Anmut und zugleich unerreichbar. In der Tradition der abendländischen Kunst wäre es denkbar, dass Aschenbach diesen Anblick als Inspirationsquelle für neue Werke nutzen könnte – eine Form der ästhetischen Transfiguration, die aus der sinnlichen Erscheinung eine geistige Schöpfung destilliert.

Doch hier setzt das Scheitern ein: Aschenbach vermag die Faszination, die Tadzio auf ihn ausübt, nicht in künstlerische Arbeit zu überführen. Stattdessen verlagert sich seine innere Bewegung vom ästhetischen Schauen hin zum unmittelbaren Begehren. Tadzio wird nicht zum Anstoß einer neuen dichterischen Produktion, sondern zum Gegenstand erotischer Projektion, die Aschenbachs Urteilskraft und Distanz beeinträchtigt und letztlich unterminiert.

Verlust der Distanz und Verschwinden der künstlerischen Form

Aschenbachs Niedergang lässt sich als Verlust von moralischer Disziplin und künstlerischer Form beschreiben – einer Kategorie, die für Thomas Mann zentral ist. Kunst bedeutet für Mann immer auch die Formung des Rohstoffs der Triebe. Indem Aschenbach seine Begierde bzw. Affekte nicht mehr bändigt, zerfällt das formende Prinzip. Seine Sprache verliert an Strenge, seine Haltung an Würde, sein Leben an Ordnung. Statt Schöpfer zu sein, wird er selbst Opfer der Leidenschaft.

Die Novelle zeichnet dies mit großer Symbolik: Während Venedig von der Cholera heimgesucht wird, verfällt auch Aschenbach. Die äußere Seuche spiegelt die innere Ansteckung: Das Ungeregelte Dionysische, das Chaotische, das eigentlich zu sublimieren wäre, bricht durch die Oberfläche nach außen..

Eros und Thanatos: Das tragische Paradox

Die Beziehung von Liebe und Tod bildet das tragische Zentrum der Erzählung. Das erotische Begehren, das Aschenbach erfasst, steigert sich zu einer Todessehnsucht. Statt produktive Energie freizusetzen, führt die unerfüllte Leidenschaft zur Selbstauflösung. Damit verweist die Novelle auf die enge Verbindung zwischen Eros und Thanatos: Wo das Begehren nicht in Schöpfung überführt wird, verkehrt es sich in Zerstörung.

Zusammenfassung

Der Tod in Venedig ist nicht nur eine Geschichte über homoerotisches Begehren, sondern vor allem eine Reflexion über die Gefährdung der Kunst durch den Verlust der Sublimierung. Aschenbachs tragisches Ende verweist darauf, dass der Künstler – will er schöpferisch bleiben – die Fähigkeit bewahren muss, das Sinnliche in Geistiges zu transzendieren. Das Scheitern dieser Fähigkeit führt zum Verstummen, zum Zerfall und schließlich zum Tod. Entscheidend ist der von Mann hervorgehobene Zusammenhang von Form, Sublimierung und Disziplin in der Kunst.

Thomas Mann entwirft so ein doppeldeutiges Bild: Tadzio, der sowohl Muse als auch Verhängnis ist, zeigt, wie schmal der Grat zwischen Inspiration und Verderben verläuft. Die Novelle wird damit zu einer kunsttheoretischen Parabel, die in der Figur Aschenbachs die Gefahren einer ästhetischen Existenz ohne Sublimierung sichtbar macht.

Weiterlesen: Psychotherapiepraxis in Berlin, Wolfgang Albrecht

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings