Ende der Kostenerstattung in Sicht

Aktualisierung vom 5.12. 2018:
Die TK traut der Effektivität der Terminservicestellen offenbar nicht so recht. Deshalb wurde jetzt ein Beschwerdebogen für Versicherte herausgegeben. Ob dies einen Einfluss auf das Kostenerstattungsverfahren haben wird, ist aber noch unklar. Näheres über den Beschwerdebogen entnehmen Sie bitte dem entsprechenden Blogbeitrag.
 
Aktualisierung vom 28.11.2018:
Die TSS der KV Berlin meldet in einer Sonderausgabe im November 2018 Schwierigkeiten bei der Vermittlung von Patienten in Praxen von Psychiatern und Psychotherapeuten. Falls Kassentherapeuten nicht ausreichend freie Plätze melden, müssen Patienten an Kliniken verwiesen werden, was mit Honorarkürzungen für Kassentherapeuten verbunden sein wird. Kassentherapeuten werden so vermutlich indirekt unter Druck gesetzt, laufende Psychotherapien früher zu beenden, um nicht Einbußen beim Stundenhonorar hinnehmen zu müssen.
 
Ursprünglicher Beitrag:
Eine Information für gesetzlich Versicherte zum aktuellen Stand des Umgangs mit dem sogenannten Kostenerstattungsverfahren (Behandlung von Kassenpatienten in Privatpraxen nach § 13 Abs. 3 SGB V).
 
Vor einiger Zeit (im Sommer 2018) hat die KV-Berlin den Krankenkassen mitgeteilt, dass die Vermittlung der Kassenpatienten an Kassentherapeuten durch die Terminservicestelle (TSS) – Telefon 030-31003-383 – bisher angeblich reibungslos funktioniere, also Wartezeiten nicht zu verzeichnen seien. Daran orientiert sich vermutlich auch der MDK (Medizinischer Dienst der Krankenkassen) und kann deshalb bei Kostenerstattungsanträgen von gesetzlich Versicherten auch in der Regel keine Dringlichkeit zur Behandlung in einer Privatpraxis mehr feststellen. Meines Wissens werden z.Zt. alle Anträge auf Kostenerstattung für Behandlung in einer Privatpraxis abgelehnt.
Wie bereits in den letzten Monaten absehbar, werden vom Medizinischen Dienst der Krankenkassen (MDK) momentan  nahezu auch alle Verlängerungsanträge bzw. Umwandlungsanträge abgelehnt. Die Begründungen sind an den Haaren herbeigezogen und inhaltlich nicht nachvollziehbar. Besonders ärgerlich: laufende Behandlungen werden dadurch ohne Übergangszeit abgebrochen.
 
Hintergrund für diese Vorgehensweise ist, dass ab Oktober 2018 bei der Psychotherapeutischen Sprechstunde im Rahmen des Formulars PTV11 auch erfasst wird, ob Dringlichkeit vorliegt. Kassentherapeuten sollen in der Psychotherapeutischen Sprechstunde die Dringlichkeit ab sofort mit einem Aufkleber (“Dringlichkeitscode”) auf dem PTV 11 bestätigen, wenn sie die Behandlung nicht selbst übernehmen können. Wenn dies festgestellt und der Code aufgeklebt wird, sollen dann die Terminservicestellen der KVen zeitnah innerhalb eines Monats eine Probatorik vermitteln, die dann im Rahmen des Kassensystems zu einer Behandlung führen soll. Falls dies nicht möglich ist, sollen Patienten ambulant in Kliniken behandelt werden (fraglich z.B. PIA). Lesen Sie hierzu bitte auch Informationen im Rundbrief der KV-Berlin. Was mit Patienten geschehen solle, die trotz vermittelter Probatorik letztendlich doch keinen Psychotherapieplatz bei einem Kassentherapeuten bekommen konnten, ist bislang unklar. Wahrscheinlich werden diese dann auch zu Institutsambulanzen in Kliniken geschickt werden. Ob die schriftliche Bemerkung auf dem PTV11, dass zwar Dringlichkeit vorliegt, ohne dass aber der Dringlichkeitscode aufgeklebt wird, irgendeine Funktion haben wird, ist völlig unklar.
 
Die Situation ist also noch nicht in allen Einzelheiten nachvollziehbar. Allerdings wird eins deutlich: Mit den ins Auge gefassten und jetzt in der Umsetzung begriffenen Regularien wird vermutlich die letzte Lücke für einen Antrag im Kostenerstattungsverfahren geschlossen, weil damit im Rahmen der Psychotherapierichtlinien kein Systemversagen mehr vorkommen können soll. So zumindest die Theorie. Ob sich das in der Praxis auch so durchsetzen läßt, bleibt noch abzuwarten. 
 
Einen Spielraum für das Kostenerstattungsverfahren würde sich nur dann erneut ergeben, wenn die TSS es nicht vermag, eine Probatorik trotz indizierter Dringlichkeit innerhalb von vier Wochen zu vermitteln. Aber auch dann ist fraglich, ob der begutachtende MDK einer Psychotherapie im Kostenerstattungsverfahren auch tatsächlich zustimmt. Die Auskünfte von den Krankenkassen laufen jedenfalls darauf hinaus, dass sie für das Kostenerstattungsverfahren keine Notwendigkeit mehr sehen.
 
Zu vermuten ist: Das jetzt praktizierte Vorgehen wird letztendlich darauf hinaus laufen, dass diejenigen gesetzlich Versicherten, die sich einen Psychotherapeuten selbst aussuchen möchten, eine längere Wartezeit in Kauf nehmen müssen. Für alle anderen fällt eine längere Wartezeit weg, aber damit auch die freie Therapeutenwahl.  Angeblich soll die Terminservice-Stelle den gesetzlich Versicherten, die mit ihrem zugewiesenen Therapeuten nicht klarkommen, einmalig einen anderen Therapeuten vermitteln, wenn keine emotional tragfähige Beziehung und damit Arbeitsbeziehung möglich war. Inwiefern das in der Praxis auch so umgesetzt wird bzw. werden kann, bleibt abzuwarten.
Insbesondere auch deshalb, weil durch das neue im Moment noch in Beratung befindliche  Terminservice- und Versorgungsgesetz (TSVG) noch neue Fakten geschaffen werden sollen, die weitere bürokratische Engpässe und Hürden für Kassenpatienten bereitstellen werden. Siehe hierzu auch die Presseerklärung des bvvp zum Brief an Herrn Spahn in dieser Sache. Lesen Sie auch meinen Blog-Beitrag zum Thema Wartezeiten für Kassenpatienten.
 
Das ist in groben Umrissen der aktuelle Stand der Dinge zum Thema Kostenerstattung. Für nähere Informationen zur Geschichte der Kostenerstattung und über die Schwierigkeiten damit bitte hier nachlesen.
 
Ich werde jedenfalls in meiner Praxis das Kostenerstattungsverfahren unter diesen unsicheren und ungeklärten Voraussetzungen bis auf weiteres nicht mehr anbieten. Wenn Sie gesetzlich versichert sind, können Sie sich allerdings jederzeit ohne bürokratische Hürden als Selbstzahler in meiner Privatpraxis behandeln lassen.
We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings