„Das Licht“ (2025) Ein Spielfilm von Tom Tykwer

Einleitung

Tom Tykwer greift einen alten Stoff auf, bekannt aus der Verfilmung von Mery Poppins (1964), in dem eine mit magischen Fähigkeiten begabte Haushälterin eine Familie in ihren Krisen begleitet. In diesem psychoanalytischen Beitrag soll auf Ähnlichkeiten und Unterschiede der beiden Filme hingewiesen werden.

„Mary Poppins“ und „Das Licht“ – Märchenhafte Magie im Wandel der Zeit

Magische Figuren, die in das Leben einer orientierungslosen Familie treten, musikalische Elemente zur emotionalen Untermalung, eine episodisch-märchenhafte Erzählweise – all dies verbindet den Klassiker Mary Poppins (1964) mit dem aktuellen Film Das Licht (2025). Auf den ersten Blick wirken beide Werke grundverschieden: der eine ein bunter Disney-Film mit tanzenden Schornsteinfegern, der andere ein visuell teilweise verstörendes, buntes Potpourrie, aus Themen und Clichees der Gegenwart. Und doch lässt sich Das Licht als moderne Fortschreibung des Stoffes von Mary Poppins lesen – angepasst an die gesellschaftlichen Herausforderungen und ästhetischen Erwartungen der heutigen Zeit.

Magie als heilende Kraft

Sowohl Mary Poppins als auch Das Licht stellen magische Wesen ins Zentrum, die scheinbar aus dem Nichts auftauchen und tiefgreifende Veränderungen anstoßen. Bei Mary Poppins ist es die geheimnisvolle Nanny mit fliegendem Regenschirm, die die erstarrten Strukturen der Familie Banks aufbricht. In Das Licht hingegen erscheint eine nicht klar fassbare Lichtgestalt, die wortlos, aber wirkungsvoll die emotionale Distanz innerhalb einer Familie oder Gemeinschaft überwindet. In beiden Fällen steht die märchenhafte Intervention außerhalb der Alltagslogik und schafft einen Raum der Verwandlung.

Dabei bedienen sich beide Filme einer episodischen Erzählweise, in der die Figuren durch eine Reihe von fantastischen Ereignissen geführt werden. Diese episodischen Stationen dienen nicht nur der Unterhaltung, sondern auch der inneren Entwicklung – insbesondere der Kinder, aber auch der Erwachsenen, die durch die Begegnung mit dem Fantastischen wieder zu sich selbst finden. Tykwer verwendet dabei eine Erzählstruktur, die in Ihrer Kombination von Groteke und Surealem stark an die Erzählweisen Kafkas erinnert

Musik als transzendierendes Element

Ein weiteres zentrales Verbindungsglied ist der Einsatz von Musik. In Mary Poppins fungiert Musik als direkter Träger von Handlung und Botschaft: Lieder wie „A Spoonful of Sugar“ oder „Let’s Go Fly a Kite“ bleiben nicht nur im Ohr, sondern vermitteln pädagogische Werte auf charmante Weise. Die Musik ist verspielt, leicht zugänglich und trägt zur märchenhaften Atmosphäre bei.

Das Licht hingegen geht mit musikalischen Mitteln subtiler um: Hier treten sphärische Klänge, elektronische Kompositionen und gelegentliche Vokalflächen an die Stelle klassischer Gesangseinlagen. Musik wird nicht nur gesungen, sondern mehr erlebt – sie durchdringt Szenen, ersetzt manchmal den Dialog und verstärkt die emotionale Tiefe der Bilder. Sie ist nicht mehr erklärend, sondern selbst erfahrbar – ganz im Sinne moderner Kinoästhetik.

Gesellschaftliche Spiegelungen: Damals und heute

Trotz aller Gemeinsamkeiten in Struktur und Form sind beide Filme stark geprägt durch die gesellschaftlichen Kontexte ihrer Entstehung. Mary Poppins, obwohl im viktorianischen England verortet, wurde in einer Zeit gesellschaftlicher Umbrüche gedreht: Frauenbewegung, aufkommender Antiautoritarismus, eine Infragestellung traditioneller Familienmodelle. Dies spiegelt sich etwa in der Figur der Mutter, einer engagierten Suffragette, oder in der Wandlung des Vaters, der erst durch den Einfluss von Mary Poppins zu einer liebevolleren Beziehung zu seinen Kindern findet. Die heilende Magie richtet sich auf die Rückführung zur familiären Harmonie innerhalb eines – wenn auch modernisierten – traditionellen Rahmens.

Das Licht hingegen ist tief durchdrungen von den Problemen der Gegenwart: psychische Erschöpfung, Reizüberflutung, emotionale Isolation und der Verlust spiritueller Orientierung. Die Lichtgestalt bringt nicht Ordnung im klassischen Sinne, sondern Erneuerung: Sie hilft nicht, zurückzukehren, sondern sich neu zu finden. Die im Film thematisierten Konflikte sind weniger laut, aber dafür existenzieller – etwa in Form von Sprachlosigkeit, digitaler Entfremdung oder ökologischer Unsicherheit. Das Licht bietet keine moralischen Antworten, sondern eröffnet Resonanzräume – ganz im Sinne einer postmodernen Erzählhaltung. Zur Postmoderne gehört auch die Flut von Zitaten. Zum Beispiel ist die Tatsache, dass es in Tykwers Version von Mary Poppins ständig regnet, auch wenn tatsächlich die Sonne scheint, als unentrinnbare Anspielung auf deren magischen Regenschirm zu dechiffrieren.

Von der Ordnung zur Offenheit

Auch ästhetisch lässt sich der Wandel nachvollziehen: Mary Poppins setzt auf klare Kontraste zwischen Realität und Fantasie, auf bunte Farben, Animationen, eindeutige Rollenverteilungen. Das Licht hingegen nutzt Unschärfen, Schatten, Lichtspiele – seine Bilder sind mehrdeutig, offen, einladend zur Interpretation. Hier ist die Fantasie nicht mehr bunt und greifbar, sondern geheimnisvoll, teilweeise bedrohllich und flüchtig.

So wird deutlich: Das Licht ist keine bloße Neuauflage von Mary Poppins, sondern eine zeitgemäße Transformation desselben narrativen Kerns. Die magische Figur, die heilende Reise, die musikalische Untermalung – all das bleibt erhalten. Doch wo Mary Poppins mit fröhlichem Lied auf das Dach steigt, um zu zeigen, wie schön das Leben ist, zeigt Das Licht, wie schwer das Leben insbesondere inmitten von Flüchtlingskrisen und Bürgerkriegsopfern sein kann – und dennoch ein Funke Hoffnung bleibt.

Zusammenfassung

In der direkten Gegenüberstellung wird sichtbar, wie sich klassische Märchenstoffe im Film wandeln können, ohne ihren Zauber zu verlieren. Mary Poppins und Das Licht sind zwei Seiten derselben medienkulturellen Medaille: beide zeigen, dass Fantasie und Magie immer wieder neu gedacht werden können, um ihre heilende Kraft im jeweiligen Hier und Jetzt entfalten zu können. Das Licht ist damit keine Konkurrenz, sondern eine moderne Fortsetzung der Magie, die mit Mary Poppins begann – und nun, 60 Jahre später, in einem anderen Licht erscheint.

Weiterlesen: Psychotherapiepraxis in Berlin, Wolfgang Albrecht

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings